کد خبر : 7907
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 - 14:20
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کارها تو کسب و کار چه طورین؟ بسته هستند
712 views بازدید

کارها تو کسب و کار چه طورین؟

کارها تو کسب و کار چه طورین؟

انواع کار در سازمان و کسب و کار اگر به مجموعه‌ی یک کسب و کار توجه نماییم، هر سازمان یا کسب و کار بنا به تامین یک نیاز، یک سروی ورودی‌ها را دریافت می‌کند. سپس با انجام فعالیت‌هایی آن‌ها را به یک محصول یا خدمتی که نیاز مشتریان را تامین می‌کند، تبدیل می‌نماید. ما به

کار در سازمان

انواع کار در سازمان و کسب و کار

اگر به مجموعه‌ی یک کسب و کار توجه نماییم، هر سازمان یا کسب و کار بنا به تامین یک نیاز، یک سروی ورودی‌ها را دریافت می‌کند. سپس با انجام فعالیت‌هایی آن‌ها را به یک محصول یا خدمتی که نیاز مشتریان را تامین می‌کند، تبدیل می‌نماید. ما به اون فعالیت‌ها کار می‌گوییم. اما انواع مختلف دارن. در کل همه فعالیت های سازمان رو میشه به پروژه و فرآیند دسته‌بندی کرد.  

پروژه، فرآیند

پروژه

ما برخی کارها را فقط یک‌بار انجام می‌دهیم. این کارها یک زمان آغاز دارند و یک زمان پایان دارند. پس از پایان، کار را خاتمه می‌دهیم و هیچ‌گاه دوباره آن کار را دقیقاً با همین مشخصات شروع نخواهیم کرد. به این کارها، پروژه گفته می‌شود. اگه بخوام یه مثال بزنم، پروژه ساخت یک کاردستی در مدرسه می‌تونه یه مثال خوبی باشه.

فرآیند

نوع دیگه از کارها، همیشه دارند تکرار می‌شن. شاید ورودی و خروجی‌هاشون و زمان و مکانشون فرق بکنه، اما همیشه به روش مشخصی انجام می‌شن. به این کارها، فرآیند گفته میشه. مثل این که ما هر روز به محل کار می‌رویم.

شناسایی و دسته‌بندی کارها

برای این که ما بتونیم سازمانمون رو بشناسیم، باید ببینیم سازمان ما مجموعه‌ای از چه فعالیت‌ها و پروژه‌ها است. به همین منظور ما یه دسته‌بندی برای این موضوع باید تعریف کنیم.

طبقه بندی فرآیندها

طبقه فرآیند

 اگه کل کارهای سازمان رو به فعالیت‌های کلی تقسیم کنیم، به این‌ها طبقه فرآیند گفته میشه. برای مثال یه سازمان ممکنه کارهای خرید، تولید، فروش، مالی، منابع انسانی و توسعه را به عنوان طبقه فرآیندهاش تعریف بکنه.

گروه فرآیند

اگه دقت بکنیم هر کدوم از این طبقه‌ها رو می‌تونیم به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنیم. برای مثال بخش فروش، می‌تونه به بخش های تبلیغات، جمع‌آوری اطلاعات، فروش مستقیم، فروش تلفنی و غیره تقسیم بشه

گروه فرآیند

فرآیند

اگه بخواهیم همون گروه فرآیند فروش تلفنی رو انجام بدیم، می‌بینیم که باید مجموعه‌ای از فعالیت‌ها رو پشت سر هم انجام دهیم. به این فعالیت‌های پشت سر هم، فرآیند گفته می‌شود.

فرآیند

فعالیت

فعالیت‌ها همان ظرح وظایف ما هستند.

فعالیت

وظیفه

کارهایی که در طول روز به منظور انجام فعالیت‌ها انجام می‌دهیم، وظیفه هستند. این بخش خرد ترین جز کاها در یک کسب و کار می‌باشد.

وظیفه

در مورد پروژه چی؟

در مورد پروژه‌ها، مجموعه‌ای از پروژه‌ها همون سبد پروژه‌های ما رو تولید می‌کنه و مشابه همون طبقه فرآیند است. هر سبد پروژه شامل ابر پروژه‌ها هستند. ابر پروژه‌ها به پروژه‌ها تقسیم می‌شوند. پروژه‌ها مجموعه‌ای از فعالیت‌ها هستند و افراد وظایفی را در مورد اون فعالیت‌ها به عهده دارند.

فرآیند و پروژه

جمع‌بندی

اگه به هر کسب و کاری به عنوان یک کل بنگریم، هیچ چیز مشخصی برای بهبود پیدا نخواهیم کرد. برای یافتن نقاط بهبود و ضایعات کسب و کار باید ببینیم که اون کارهایی که در کسب و کار انجام میشه چه ارتباطی با هم دارند و به چه اجزایی تقسیم می شن. ایجاد یه نقشه مناسب از فعالیت‌های سازمان به شما در شناسایی اتلاف‌ها و بهبود بهره‌وری کمک می‌کنه. اما این کار به انبوهی از تجربه و دانش نیاز داره. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر می تونید با ما از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید.  

تماس با ما
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

    Sorry, no posts matched your criteria.