کد خبر : 7904
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18 مرداد 1401 - 12:16
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بهره‌وری که می‌گن چیه؟ بسته هستند
758 views بازدید

بهره‌وری که می‌گن چیه؟

بهره‌وری که می‌گن چیه؟

بهر‌ه‌وری سوالی هست که ذهن هر کسی تو دنیای کسب و کار داره فعالیت می کنه رو به خودش مشغول کرده. اگه یه نگاهی به کتاب ها بیندازیم، تعاریف متفاوت و زیادی در مورد بهره وری می تونیم پیدا کنیم. برای مثال یه عده می گن، بهره وری یعنی اثربخشی + کارایی و یه عده

بهر‌ه‌وری سوالی هست که ذهن هر کسی تو دنیای کسب و کار داره فعالیت می کنه رو به خودش مشغول کرده. اگه یه نگاهی به کتاب ها بیندازیم، تعاریف متفاوت و زیادی در مورد بهره وری می تونیم پیدا کنیم.

برای مثال یه عده می گن، بهره وری یعنی اثربخشی + کارایی و یه عده دیگه می گن نه این تعریف درست نیست و بهره وری یعنی کارایی * اثربخشی. اما واقعیت اینه که هیچ کدوم از این تعریف درست نیست. بعضی جاها بهره وری می تونه کارایی * اثربخش باشه، اما نه همه جا. بعضی هم می گن بهره وری همون ترکیبی از اثربخش و کارایی هست. این تعریف تا حدودی درسته اما نه ۱۰۰%. بهره وری ترکیبی از اثربخش و کارایی هست ولی نه این که فرمولش از این راه به دست بیاد. در ادامه این موضوع را بیان کرده ایم.

تعریف صحیح بهره وری درست انجام دادن کار صحیح است. که درست انجام دادن آن یعنی کارایی و نحوه‌ی استفاده بهینه از منابع برای انجام دادن یک کار. یا به عبارتی انجام یک کار با استفاده از حداقل منابع. حالا این منابع می تونن خیلی متفاوت باشند. زمان، منابع فیزیکی، پول، نیروی انسانی و … همه جز منابع محسوب می شن.

و انجام کار صحیح همون اثربخشیه. یعنی این که چه قدر اون کاری که انجام می دهیم ما رو به هدفی که از انجام اون کار داریم نزدیک می کنه.

به عبارت دیگه همون میزان دستیابی به اهدافی که از قبل تو زمان برنامه ریزی برای انجام اون کار داشتیم.

فرض کنید که ما یه کار تبلیغاتی شروع کردیم. هدفمون از انجام اون کار چیه؟ افزایش فروش محصولمون هست. بنابر این نحوه‌ی محاسبه‌ی اثربخشی میشه میزان فروشی که در یک دوره مشخص بعد از انجام تبلیغات افزایش پیدا کرده است.

اما این که تبلیغات رو با چه میزان زمان، چه میزان نیروی انسانی، چه میزان پول و غیره انجام دادیم موضوع مهمی در محاسبه کارایی است. همیشه تو دنیای کسب و کار ما نمی تونیم از همه منابع مون بهینه استفاده کنیم. بازده هیچ اقدامی ۱۰۰% نیست. به این اختلاف بین مصرف منابعی که در راستای دستیابی به اهداف هست و کل منابع صرف شده برای انجام کار همون اتلاف ها هستند.

پس بهره‌وری میشه این که با چه میزان مصرف منابع تونستیم با انجام اون کار خاص به هدفی که از اون کار داشتیم، دست پیدا کنیم. برای مثال تبلیغ کردن، اگه بتونیم حداکثر میزان افزایش فروش رو با کم‌ترین میزان منابع ایجاد کنیم، حداکثر بهره‌وری رو ایجاد کردیم.

اما این موضوع به همین سادگی‌ها نیست. برای افزایش بهره‌وری باید اقدامات زیادی انجام بشه. فقط فکر کنید اگه قرار باشه اثربخش رو افزایش بدیم، چه اقداماتی میشه انجام داد. میشه خوب تبلیغمون رو ببریم تو یه رسانه پر طرفدار مثل تلویزیون. اما از اون طرف هزینه تبلیغ تو تلویزیون خیلی زیاده و ممکنه که کارایی مون رو کاهش بده و بهره وری رو کاهش بده. گرفتن این تصمیمات خیلی سخته که چه روشی موجب افزایش بهره وری میشه. اگه دوست داری بیش تر بدونی می تونی یه سری به ما تو سایتمون بزنی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

    Sorry, no posts matched your criteria.